Saint Germain all day long :)

Idag vaknade jag och åkte med barnen till skolan, sen gick jag till min skola. Idag var det lite smådrygt, repeterade en massa verb bara. Men det känns faktiskt som om franskan går framåt nu, på riktigt.
Efter skolan så gick jag och tog en kaffe med en del tjejer från skolan. Det finns verkligen såååå många au pairer här. Men iallafall, trevligt var det, och varmt. Att jag aldrig lär mig att det inte går att ha jeans på sig här nu. Höll på att svettas ihjäl typ. Imorgon blir det shorts ! helt klart ;)
Efter kaffet åkte de flesta hem, men jag stannade kvar med Lauren, en au pair från kanada som bor i samma stad som mig. Man hittar bara fler och fler hela tiden. Vi gick runt och kollade lite affärer i saint germain. Hittde ett gulligt block till skolan, så nu ska jag börja plugga på allvar ;) Efter ett tag så åkte Lauren hem, men då kom en annan au pair, Beata, tillbaka. Så då gick vi runt och kollade lite till. Jag har nog underskattat Saint Germain, finns faktiskt mycket att göra där !
Snart blev klockan fyra så då hämtade jag upp flickan i skolan. Har faktiskt haft en jättebra dag med barnen. Har pratat franska nästan hela tiden, stolt!
Eller aa, nu är det typ så att jag pratar franska och flickan pratar engelska, så det har blivit lite tvärtom ;) men då får ju båda öva, så det är väl bra antar jag. Flickan gjorde en jättefin tvål till mig (som luktar som min parfym), hon är så söt :)
Efter jobbet har jag varit ute i L'etang la ville men två andra aupairer, vi tänkte gå och ta en drink för vi hade sett att det fanns typ en liten bar här, men den stängde vid åtta visade det sig.. Så vi har bara suttit i parken och pratat lite. Såg typ fyra flygplan på en timme, man får lite lust att flyga då (a) Typ flyga hem till sverige och hälsa på hade inte varit fel. haha. Samtidigt känner jag att jag verkligen har börjat trivas här, men hem vill man ju alltid en runda iallafall, eller jag vet inte x) haha

Förresten, Fick lite frågor för ett tag sen, har dock glömt svara på dom. Men gör det nu (a)
Hur hittade du din familj, privat eller genom bolag (något du kan rekomendera)?
Jag åker med sts, så jag skickade in en ansökan och så hjälpte dom mig att hitta en familj. Det var enkelt och bra. Vet dock många som åker privat också, det är lite billigare. Men det är kanske inte lika tryggt som det är att åka med en organisation. Jag är nöjd med sts!

Jobbar du hos en fransk eller svensk familj? Om en fransk, hur funkar de med språket elr kan du franska sen innan? :)

Jag jobbar hos en fransk familj, men föräldrarna pratar flytande engelska och barnen kan också hyffsat bra engelska. Jag har läst franska innan men har ändå lite svårt för språket. I början pratade vi mest engelska, men när man väl försöker prata på franska så går det rätt bra. Vet dock en del som har åkt hit som inte har läst franska alls. Det finns vissa svensk/franska familjer som vill ha svenska au pairer för att barnen ska träna sin svenska. Sen finns det många familjer som vill att au pairen pratar engelska med barnen istället för franska. Så det går nog att åka ändå även om du inte har läst så mycket franska. Det är olika från familj till familj. Om du åker med sts måste du dock ha grundkunskaper i franska om jag har förstått det rätt :)

Bilder:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0